Image

اسفند ۱۴۰۰

۰۲۱-۸۶۰۴۷۰۹۹

چهارمین جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری برگزار شد

چهارمین جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی؛ چهارمین جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه های اقتصادی ایران با حضور مدیران عالی رتبه بیش از هفتاد بنگاه اقتصادی و معاونین وزیر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر، سی و یکم اردیبهشت ماه در محل مرکز همایش های صدا و سیما برگزار گردید.


  این رویداد عصر روز شنبه سی و یکم اردیبهشت ماه با سخنرانی تایماز سید مصطفایی دبیر کل جایزه مسئولیت اجتماعی کار خود را آغاز نمود.


دبیر کل رویداد؛ ضمن خوش آمد گویی به میهمانان به کاستی های قانونی و حمایتی مسئولیت اجتماعی شرکتی در کشور اشاره نمود و افزود که حضور مدیران عالی رتبه و شرکتهای تراز اول کشور در این رویداد نشان از علاقمندی و اهمیت مسئولیت اجتماعی در نزد مدیران و صاحبان کسب و کار است.


دبیر کل جایزه به لزوم ارائه گزارش های مسئولانه توسط بنگاه در کشور تاکید نمود و از بنگاه های حاضر درخواست نمود تا گزارش های مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را منتشر و در اختیار ذی نفعان کلیدی از جمله مشتریان خود قرار دهند.


تایماز سید مصطفایی در ادامه صحبت های خود در خصوص تشکیل دبیرخانه دائمی جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری از سال 1395 اشاره نمود و آمادگی دبیرخانه دائمی ( شرکت هم آ) را برای همکاری با شرکت های حاضر در رویداد در خصوص توسعه و ترویج مفهموم مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اعلام نمود.


دبیر کل رویداد در صحبت های خود از حضور و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه های حاضر در سالن تشکر و قدر دانی نمود و این جایزه را گامی در جهت توسعه برابری ، عدالت اجتماعی و پایداری عنوان کرد.


در ادامه رویداد ؛ فاطمه دانشور عضو سابق شورای شهر تهران و مدیر عامل مؤسسه نیکو کاری مهر آفرین صحبت های خود را با قدردانی از حضور بنگاه ها در این جایزه و توجه به مسئولیت های اجتماعی خود آغاز نمود.


دانشور در ادامه از تلاش های دبیرخانه دائمی رویداد تشکر نمود و ادامه داد که این حرکت از سال های 1393 در اتاق بازرگانی ، منابع ، معادن و کشاورزی ایران با تکمیل کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی به ریاست خود آغاز و تا کنون نزد شرکت همراه مدیریت آرمانی ادامه دارد.


رئیس رویداد؛ در پایان حاضرین را به ادامه حرکت در این مسیر تشویق نمود .


سخنران دیگر این رویداد ؛ فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران بود . ایشان با تاکید به تبدیل مسئولیت اجتماعی فرهنگ و باور گفت: در سازمان ها نگاه پروژه محو به مسئولیت اجتماعی نداشته باشیم .


مسئولیت اجتماعی جزء لاینفک کسب و کار است ، اخلاق مداری در کسب و کار همان مسئولیت اجتماعی است.


وی افزود ؛ یکی از مهمترین مباحثی در مسئولیت اجتماعی مورد توجه قرار  می گیرد ، این است که ما در ابتدا زمانی که یک بنگاه اقتصادی راه اندازی می شود می بایست نسبت به شاخص ها و مسئولیت های اجتماعی حساس باشد و گرنه نمی تواند در جامعه کنونی ادامه حیات و توسعه یابد، رافع خاطرنشان کرد : یک بنگاه اقتصادی نباید سود مالی اش را در تراز نامه ببیند، در آستانه هزاره سوم هستم و سبک زندگی مان باید تغییر کند و یکی از این تغییرات همین ترویج و فرهنگ سازی شرکت ها بر پایه مسئولیت پذیری اجتماعی است که می تواند مورد توجه قرار بگیرد.


سخنران دیگر این رویداد؛ احمد علوی عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد سمن های شهر تهران بود.


 سید احمد علوی اظهار کرد؛ توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی با رویکرد آینده نگرانه نه تنها در شرایط فعلی ، سیاستی هزینه بر تلقی نشده است ، بلکه می تواند در همه ابعاد به شهر کمک کند و به نوعی سرمایه گذاری اجتماعی تلقی شود.


وی با بیان اینکه احداث مساجد و مدارس در اقصی نقاط کشور به دست خیران از جمله موفقیت هایی است که درک مسئولیت اجتماعی به توسعه این فرهنگ خدا پسندانه کمک کرده است. افزود: ما با الهام گرفتن از این الگو باید چنین رویه ای را در حل مسائل و چالش های کلان شهر تهران بکار گیریم.


عضو شورای شهر تهران گفت : برخی مسئله مسئولیت اجتماعی را ساده می انگارند در صورتی که موضوعی بسیار پیچیده است و مدیران باید دیدگاهی کلان داشته باشند.


میهمان سخنران دیگر جایزه چهارم سید عباس حسینی معاون بانک ، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصاد و دارایی بود.


سید عباس حسینی با بیان اینکه یک بنگاه اقتصادی علاوه بر آن که به سود آوری و درون خود نگاه می کند باید مسئولیتی نیز در قبال جامعه داشته باشد اظهار کرد: اگر می خواهیم به پایداری بیشتری در فعالیت ها برسیم ، باید از نگاه صرف به درآمد های مقطعی و چند ساله به سمت توسعه گسترده ذی نفعان پیش برویم، این موضوع هم کسب درآمد را در خود دارد و هم به جامعه توجه می کند که در این صورت پایداری بقای یک سازمان افزایش پیدا می کند.


وی افزود : مسئولیت اجتماعی در ادامه روند خود بحث انسان محوری را دارد که در صورت پرداخت بنگاه های اقتصادی به این موضوع ، پایداری همه جانبه اجتماعی نیز به همراه آن می آید ، باید به این موضوع توجه داشت که نگاه به نسل های آینده در این حوزه قرار گیرد.


معاون امور بانک، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه هر آنچه نگاه بنگاه های اقتصادی به سمت رفتار های مسئولانه گسترده تر باشد ، بقاء آن شرکت و آن سازمان برای زمان طولانی تری قابل تصور است، تصریح کرد : مسئولیت اجتماعی از منظر مسئولیت پذیر کردن رفتار های بنگاه های اقتصادی یک حرکت پایدار است ، نگاه به منافع بلند مدت در کنار توجه به منافع کوتاه مدت از دیگری مواردی است که موجب پایداری در بنگاه های اقتصادی می شود و پذیرش مسئولیت اجتماعی می تواند به ساخت ، ایجاد برند و وجهه مورد قبول اجتماعی کمک کند.


سید ادیب میر ممتاز سخنران بعدی و رئیس مرکز نوآوری جوانان کشور بود حضور وی در رویداد که نقطه عطفی در اهمیت استارتاپ ها و مسئولیت اجتماعی شرکتی محسوب می گردید.


ایشان به اهمیت و توجه استارتاپ ها به مسئولیت اجتماعی اشاره نمود و در ادامه از استارتاپ همیار که جهت ترویج و توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی فردی و شرکتی راه اندازی شده است ، پرده برداری نمود و حاضرین را برای حمایت و همکاری در این پلتفرم دعوت نمود.


رئیس مرکز نوآوری جوانان کشور هدف از راه اندازی این استارتاپ اجتماعی را هدفمند نمودن حمایت های نقدی و غیر نقدی و همچنین مدیریت منابع و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ها در کنار توسعه مسئولیت اجتماعی اشاره نمود.


مرتضی بهنام رئیس کمیته داوران سخنران بعدی این رویداد بود . ایشان ضمن تشریح شاخص های ارزیابی و چگونگی ممیزی بنگاه در فرایند چند ماهه به معرفی اعضای کمیته داوران پرداخت.


مرتضی بهنام با تاکید بر حساسیت در ارزیابی و داوری گزارش های مسئولیت اجتماعی بنگاه ها ادامه داد که جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری به جرأت تنها رویدادی می باشد که با تشکیل کمیته داوران و تیم ارزیابی و ممیزی با توجه به استاندارد های جهانی و بومی از تندیس فروشی و لوح فروشی دوری می کند.


رئیس کمیته داوران گفت : یکی از اهداف این رویداد ترویج و توسعه درست مفهوم علمی مسئولیت اجتماعی شرکتی می باشد که با تشکیل کارگاه ها و سمینار ها آموزشی قبل و بعد از رویداد برای شرکت های حاضر نقش خود را در آموزش و گفتمان مسئولانه ایفا می نماید.


ایشان به برگزاری دو کارگاه آموزشی که قبل از مراسم اختتامیه در سال گذشته و چند روز پیش از آن برگزار شده بود اشاره نمود و صحبت های خود را با تقدیر از مدیران حاضر در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما به اتمام رساند.


سخنران پایانی رویداد محسن پیرهادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس بود.


که با حضور در جایگاه ضمن تقدیر از بنگاه های فعال در این عرصه به نقش مجلس شورای اسلامی در تدوین قوانین و الزامات مسئولیت اجتماعی شرکتی و حمایت از این شرکتها اشاره نمود.


در پایان مراسم با حضور سخنرانان و هچنین اضافه شدن محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صنعت معدن و تجارت به جمع ایشان اهدای تندیس و لوح به منتخبین کمیته داوران برگزار شد.


همچنین در این مراسم فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ، از آقای ابوالفضل صادقی که با برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و هدیه فرش نفیس به امیر قطر، مسئولیت اجتماعی خود را در قبال کشور انجام داده بود با اهدای لوح تقدیر قدر دانی نمود.


این رویداد توسط دبیرخانه دائمی جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری ( شرکت هم آ) و دبیرخانه اجرائی ( شرکت هم آورد ) برنامه ریزی و برگزار گردید .


نتایج چهارمین جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری منتشر شد


به گزارش روابط عمومی ، کمیته داوران چهارمین جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه های اقتصادی ، پس از تشکیل چندین جلسه داوری و بررسی گزارش ها و خود اظهاری شرکتهای حاضر در رویداد و همچنین بررسی نتایج ارزیابی حضور بنگاه ها توسط ارزیاب های جایزه، طبق استاندارد گزارش دهی و شاخص های بومی، شرکت های زیر را شایسته دریافت تندیس و لوح معرفی نموده و در مراسم اختتامیه سی و یکم اردیبهشت ماه در محل مرکز همایش های بین المملی صدا و سیما از ایشان تقدیر گردید.


جایزه ویژه ارزیابی از نگاه ذی نفعان و آرای مردمی به بهترین عملکرد اهدا شد به اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان


در بخش گزارش های تصویری اقدام های مسئولیت اجتماعی بنگاه از نگاه کمیته داوران اهدا شد به شرکت نفت لاوان


در این رویداد ضمن تقدیر از شرکتهای دخانیات، بل لبنیات روزانه و نفت آبادان بالاترین کیفیت گزارش دهی اهداء شد به شرکت تولید و اکتشافات پاسارگارد


جایزه تداوم در کسب و کار مسئولانه اهدا شد به شرکت نستله ایران


تقدیر ویژه داوران به دلیل انسجام و پیروی از چارچوبی هدفمند اهدا شد به شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (رایزکو)


رتبه نقره در گزارش دهی و پایداری بر اساس استاندارد ( GRI )   مشترکاً  اهدا شد به شرکت پتروشیمی اروند و شرکت پالایش نفت تبریز ، در همین حوزه رتبه طلا اهدا شد به شرکت بازرسی کنترل و کیفیت ایران و رتبه پلاتین اهدا شد به شرکت پالایش نفت بندر عباس


رتبه نقره در انجام اقدام و بهبود محیط زیست پایدار اهدا شد به شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو و رتبه طلا این حوزه به شرکت نفت پارس تعلق گرفت و رتبه پلاتین بر شرکت فولاد زرند ایرانیان اهدا شد.


رتبه نقره در حوزه اقدام های مشارکتی داوطلبانه کارکنان به بانک مسکن و رتبه طلا در این حوزه به شرکت صنعت ورق آرین پاز و رتبه پلاتین به شرکت سنگ آهن گهر زمین اهدا شد.


رتبه نقره در حوزه اقدام های مسئولانه در راستای بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه به شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی ، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان ، رتبه طلا به شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و رتبه پلاتین به گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب اهدا گردید.


رتبه نقره در حوزه اقدامات مسئولانه اقتصادی به شرکت غلتک سازان سپاهان ، رتبه طلا به شرکت فولاد خوزستان و رتبه پلاتین به شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان اهدا گردید.


رتبه نقره در حوزه حاکمیت شرکتی به شرکت صنایع پودر شیر مشهد (دنون) ، رتبه طلا به شرکت پتروشیمی شیراز و رتبه پلاتین  به شرکت گاز استان اصفهان اهدا گردید.


جایزه ممتاز(Top A ward) چهارمین دوره جایزه به شرکت یونیلیور ایران اهدا گردید.


همچنین از سایر شرکت های حاضر به دلیل اقدام های مسئولانه و همچنین تعهد به این موضوع با اهدای تندیس اهتمام تقدیر گردید.


این رویداد در ساعت 22 مورخ سی و یکم اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.

به بالا