اخبار و رویداد های جایزه مسئولیت اجتماعی

Previous Next

نشست مسئولیت اجتماعی شرکتی و نقش آن در رشد اقتصاد ملی

در نشست مسئولیت اجتماعی شرکتی و نقش آن در رشد اقتصاد ملی که به میزبانی روابط عمومی فرمانداری تهران برگزار شد نقش مسئولیت  اجتماعی بنگاههای اقتصادی  و ارائه تجارب موفق سازمانهای دولتی و خصوصی بصورت پیش همایش و هم اندیشی با فعالان اقتصادی جهت  انتخاب و اهداء سومین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی برگزار شد  .
در همین راستا دکتر مرتضی بهنام عضو شورای سیاست گذاری سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی بیان کرد : نشست امروز بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در رشد اقتصادملی بود .
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور خصوصا در دو سال گذشته، پرداختن به مفهوم و رویکرد مسئولیت اجتماعی برای رشد اقتصاد ملی بسیار موثر است . به همین جهت در راستای برگزاری جایزه مسئولیت اجتماعی که هرساله برگزار می شود و امسال نیز شاهد برگزاری سومین دوره آن خواهیم بود، این همایش و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی برگزار شد که عموما بنگاه های خصوصی بودند و تاکید بر روی ارائه تجارب موفق سازمان های دولتی و خصوصی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی  بود .
بهنام اضافه کرد : جایزه csr   تابع یک روند استاندارد و بین المللی است که طی این فرایند شرکت های حاضر در این جایزه فرم های خوداظهاری را  تکمیل کرده و در آن فرم شرایط بنگاه خود و رفتار مسئولانه در کسب و کار خود را بیان می کنند و در مرحله بعدی مورد سنجش و راستی آزمایی توسط کمیته داوری قرار گرفته و طبق شاخص ها امتیاز بندی می شوند و نفرات اول یا برتر در حوزه csr  مشخص می شوند .
بهنام بیان کرد :در حقیقت  بنگاه های اقتصادی از این مقوله برای توسعه نام و شهرت شان می توانند استفاده کنند و مشتریان بیشتری جذب کنند .
وی گفت: امسال سال مهمی در حوزه اقتصاد و صنعت داشتیم و تاکید ما بر اینست که با تامین کنندگان،مصرف کنندگان،تولیدکنندگان و سرمایه گذاران مختلف هم اندیشی کنیم و باعث هم افزایی و توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی در کشور باشیم .
در ادامه مصاحبه ایمان قربانی مشاور فرماندار و مدیر کل روابط عمومی فرمانداری تهران گفت  : مطرح نمودن تجارب بنگاههای موفق در زمینه مسئولیتهای اجتماعی می تواند الگوی خوبی برای سایر سازمانها و حوزه های اقتصادی باشد و یکی از اهداف برگزاری این نشست ها قرار داده شده است  .
وی افزود : با مطرح نمودن موضوع مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار و ارائه گزارشات و اجرای این اقدامات توسط شرکتها نه تنها جایگاه اجتماعی و انسجام ملی را درجامعه در پی داشته و دارد  بلکه موجب ارتقاء کیفی بنگاههای اقتصادی در سطح جهانی و استاندارد های جهانی نیز می شود ، زیرا که در حال حاضر یک بازرگان زمانی با شرکتی از کشور دیگر وارد مصالحه و مشارکت می شود که اقدامات و گزارشات مسئولیتهای اجتماعی و توسعه پایدار را از آن شرکتها در سایتها ملاحظه کرده باشد  و در واقع ریسک مشارکت خود را با مطالعه سوابق مسئولیتهای اجتماعی آن شرکتها توجیه و موجه می داند .
قربانی در ادامه تسریح کرد : استقبال شرکت کنندگان در این نشست نشان دهنده اهمیت این موضوع بوده و نشان میدهد که برای خیلی از سازمانها حس نیاز و کسب دانش این موضوع دیده شده است .
در ادامه  تایمازسید مصطفایی دبیر جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار گفت :  بصورت جمع بندی شده می توان به نکات زیر اشاره کرد و مسئولیت اجتماعی شرکت ابزار امور خیریه نیست بلکه یک رویکرد استراتژیک می باشد و می تواند محصول ،خدمت و کسب و کار مسئولانه تولید کند.
وی افزود:  حتما باید دیدگاه مسئولیت اجتماعی  در تمام لایه های سازمان وجود داشته باشد  یعنی از بالاترین سطح مدیرت  واعضاءهیئت مدیره تا پایین ترین سطح به این دیدگاه آشنا باشند و در صورتی که بصورت نقطه ای باشه به نتیجه  مطلوب نخواهند رسید و در یک سازمان و یا بنگاه اقتصادی باید آشنایی و باور بر مسئولیتهای اجتماعی جاری  باشد وفرهنگ مسئولانه نهادینه شده باشد در این زمان است که ما می توانیم بگوییم که مسئولیت اجتماعی را ترویج داده ایم  .
مصطفایی افزود : ما در اجرای این طرح حتما باید کارکنان خودمان را درگیرمسئولیت های اجتماعی کرده و به صورتهای مختلف کارهایی را تعریف نماییم ، یک روزرا برای کار داوطلبانه در خصوص بحرانهای زیست محیطی  و یا بحران های اجتماعی و شناسایی آنها  قرار دهیم و کارمندان را با علاقمندی های خود درگیر بحرانها بشوند که در این مسیر می توان از وجود NGO ها و ....بهره برد .
وی در ادامه افزود : شرکتهایی که مشارکت پرسنل خود را در این موضوع داشته باشند می توانند از این پتانسیل به عنوان بازوی اجرایی در مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی بهره ببرند  .
وی بیان کرد : یکی دیگر از اقدامات اساسی که حلقه مفقوده و بسیار اثر گذار درمبادلات با شرکتهای خارج از ایران است ،عدم ارائه گزارش های مسئولیتهای اجتماعی از سوی شرکتها می باشد و یا اگر گزارشی وجود دارد بصورت منسجم و سالانه ارائه نشده است  و توصیه می شود نسبت به تهیه  و ارائه گزارش اقدامات مسئولیتهای اجتماعی شرکتها و بنگاههای اقتصادی اقدام گردد .
وقتی شرکت های خارجی می خواهند در ایران سرمایه گذاریی کنند با جستجو درسایت ها  به هیچ گزارشی  از مسئولیتهای اجتماعی آن شرکت برنمی خورند و سرمایه داران و کسایی که می خواهند سرمایه گذاری کنند  به این اصل سرمایه گذاری مسئولانه اهمیت میدهند .
 دبیر جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار در ادامه افزود : توجه  به معیار های اجتماعی و زیست محیطی در همکاری با  بنگاه های اقتصادی بسیار حائز اهمیت می باشد و با اجرای مسئولیت های اجتماعی سازمانها و بنگاههای اقتصادی به ارزیابی  خود باید بپردازند و در پایان هر سال گزارش از نحوه عملکرد و بهبود مستمر را ارائه نمایند .
این نشست هم اندیشی که با میزبانی روابط عمومی فرمانداری تهران و همکاری و مشارکت شرکت هم آ و هم آورد برگزار شد به ارایه تجارب و گزارش از سوی بنگاه های حاضر در جلسه ادامه یافت و مدیران و کارشناسان شرکت ها، سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در این پنل تخصصی به انتقال و اشتراک گذاری تجارب موفق خود پرداختند
مدیران و کارشناسان از شرکت ها و سازمان های زیر در این جلسه و نشست هم اندیشی به ارایه موضوع و تجارب سازمان خود پرداختند:
بنیاد مستضعفان، شرکت کیسون، شرکت نستله ایران، شرکت هم آ، شرکت نیوشا، شرکت توسعه منابع آب ایران، پالایشگاه شهید هاشمی نژاد، شرکت ویراسبز، مجموعه آموزشی کیسان، صنایع پودرو شیر مشهد(دنون)، بانک ملی، موسسه خیریه راز، شرکت حمل و نقل ریلی رجا،شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان و کارشناسان و کارگزاران و فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی

logo.png

Search